Στις μέρες μας το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών μπορεί αρκετά πιο εύκολα και γρήγορα να αναζητήσει πληροφορίες για προϊόντα, τιμές κλπ από ότι στο παρελθόν.
Αυτή η επανάσταση της πληροφορίας δημιούργησε σε πολλές κατηγορίες προϊόντων συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού, με τις τιμές τις περισσότερες βρίσκονται κλειδωμένες από τις τάσεις της αγοράς. Αυτές οι εξελίξεις βοήθησαν στην εξέλιξη και την υιοθέτηση από αρκετές επιχειρήσεις του target costing
Τι είναι το target costing
Target costing είναι η μέθοδος με την οποία με βάση η τρέχουσα τιμή της πώλησης, καθορίζει και το επιθυμητό κόστος που θα πρέπει να έχει το προϊόν μας αφού βέβαια αφαιρέσουμε από αυτό το περιθώριο κέρδους μας.
Όπως καταλαβαίνετε είναι ακριβώς αντίθετο από ότι οι περισσότεροι εφαρμόζουν στην κοστολόγηση.
Μια παραδοσιακή κοστολόγηση θα ήταν να παράγουμε ένα προϊόν και αφού μας κοστίζει 10€ βάζουμε και ένα 20% mark up και το πουλάμε 12€, με το target costing θα βρίσκαμε πρώτα την τρέχουσα τιμή πώλησης ενός ανταγωνιστικού προϊόντος ή του ποσού που θα ήταν διατεθειμένος ο καταναλωτής να πληρώσει (αν πχ το προϊόν ήταν νέο και δεν είχαμε τιμή ανταγωνιστή) ας πούμε 10€, θα αφαιρούσαμε το ποσοστό κέρδους πχ 2€ και τα υπόλοιπα 8€ θα ήταν ο στόχος για το κόστος μας .
Σε περίπτωση που το πραγματικό κόστος ήταν μεγαλύτερο από τα 8€ πχ 9€ τότε αυτή η διαφορά ονομάζεται cost gap.
Τεχνικές για μείωση του χάσματος (closing the gap)
Υπάρχουν πολλοί μέθοδοι για την ανάλυση αυτού μερικές είναι οι παρακάτω
Reverse engineering: Πρόκειται για μια λεπτομερή ανάλυση του προϊόντος (συνήθως ανταγωνιστών που κυκλοφορούν ήδη στη αγορά) με σκοπό να εντοπίσουμε μειονεκτήματα που μπορούν να βελτιώσουμε ή και να εξαλείψουμε με σκοπό να δημιουργήσουμε ένα πιο ανταγωνιστικό προϊόν.
Value analysis: Αφορά την λεπτομερή καταγραφή των χαρακτηριστικών του προϊόντος και της σχέσης κόστους οφέλους τους. Με απλά λόγια σημειώνονται πια χαρακτηριστικά προσθέτους αξία στο προϊόν και τα υπόλοιπα εξαλείφονται.
Παραδοσιακοί μέθοδοι: Όπως επαναδιαπραγμάτευση με τους προμηθευτές, μαζικές αγορές για εκπτώσεις, εκπαίδευση προσωπικού με σκοπό την βελτίωση της παραγωγικότητας κλπ
Αυτή η μέθοδος είναι προσανατολισμένη στον πελάτη – αγορά και εφαρμόζεται συνήθως κατά τον σχεδιασμό ενός προϊόντος, είναι αρκετά διαδεδομένη στις Ιαπωνικές εταιρείες αν και τελευταία έχουν αρχίσει να την υιοθετούν και δυτικές χώρες όπως οι ΗΠΑ και Ευρώπη.